laupäev, 7. juuli 2012

223.päev, 29. mai. Rattamatk, bussiralli ja prussakamotell


Kuna minibussid lähevad alles õhtul, siis laenan Thomasilt ratta. Sõidan Tribal Textiles’isse, rikastele eurooplastele kalleid tekstiilitooteid valmistavasse vabrikusse, mis asub umbes 20 km kaugusel. Tee (asfalt) läheb tiheda võsa vahelt. Kohati on see tee ääres ära põletatud, kuid vahepeal on see nii tihedalt tee vastas, et sõitma peab tee keskel.

See võsa on vägagi elu täis, kogu aeg on kuulda sealt mingeid sisinaid ja sahistamist. Vahepeal ronivad kaks varaani sealt välja. Võsa vaheldub küladega, kust lapsed koguaeg hüüavad „How are you?“ või „Mzungu!“ Viimane tähendab „valget meest“. Ka täiskasvanud, kes teel kõnnivad, teretavad öeldes: „How are you?“

Kui vabrikusse kohale jõuan, on parasjagu lõunapaus. Mind juhatatakse vabriku poodi, kus seltskond valgeid just istuvad ja juttu ajavad. Nagu selgub, on nemad need, kes kohta juhivad. Toodang on tõesti väga muljetavaldav ja erinevates tubades uhkelt presenteeritud. Kuid täiesti üle minu eelarve hindadega. 

Peale lõunat teeb üks töötaja mulle ka vabrikus tuuri. Valmistamisviis on väga lihtne, riidele maalitakse eri värvidega elevandid ja muud asjad, siis värv kuivatatakse ja riie õmmeldakse kokku padjapüürideks, diivanikateteks, seinatekkideks ja muuks sarnaseks. Ühes kohas ripub ka terve kohalikule Mfuwe küla jalgpallimeeskonnale tehtud mänguvorm.

Väntan tagasi, kuid avastan, et mind on tabanud rahakriis. Tahan enam mitte Sambia raha vahetada ja seega söön lõunaks ainult friikartuleid. Jah, olen avastanud, et ühes kohas külas tehakse ka friikaid, mis maksavad 2500 ports (6 krooni). Friikate kõrvale saad 8000 (20 kr) maksva sardelli, mis ühe korra proovides mu kõhule hästi ei mõjunud. Tasuta saad alati kaasa hulgi friteeritud väiksed vaaraosipelgad, kellest ka natuke valku saab.

Minibussijuhid veidi võitlevad minu pärast, kuid 7 läheb sõit Chipatasse lahti. Mitte päris täis bussiga. Hirmsa tempoga. Üks minibuss on startinud enne meid ja ta korjab esimese tee ääres oleva reisija peale. Kuid siis kihutab meie minibuss tast mööda ja korjab üles kõik järgmised. Selle pärast oligi öösel kahtlasel teel niimoodi kiirustada vaja. Kui asustus hõredaks läheb, lõppeb ka kimamine.

Chipatas üks naine mu kõrval ootab ja ma ei saa välja. Taksojuhid on juba valmis ja üks hüüab mulle: „Mis sa passid? Takso ootab!“ Mõistagi seda taksot ma ei võta. Ütlen seekord teise koha, millest lugesin netis ja mille silti nägin ka eelmine kord kuskil: „Chipata motell“. Mul on alles ainult 50 000 (120 kr), seega eelmise korra 100 000 kohta ma enam minna ei saa. 

Sõidame taas linna äärde. Selgub, et „Chipata motell“ on luksuslaager/hotell ja 50 000-ga seal kohta ei ole. Taksojuht mõistab mu olukorda, ütleb, et ta teab sobivat kohta ja sõidame tagasi bussijaama. Esimene odav koht on täis. Siis ta käib kuskil bussijaama taga olevas kahtlases tänavas, tuleb tagasi ja mööda kitsast tänavat sõidab mingi kahtlase koha ette. 

Kui toa kätte saan, ristin selle koha mõttes „prussakamotelliks“. Siiski paar-kolm prussakat mind ei heiduta ja väsinuna heidan voodisse magama. Vähemalt linade vahel siin kedagi ei ela.






Mfuwe öömaja omanik ja tema noorem poeg

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar